Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for klassedannelse


 

Princip for klassedannelse

Formelle rammer/Lovtekst

Klassen er ifølge folkeskoleloven den grundlæggende enhed i folkeskolen. En årgang deles i klasser, og hver enkelt klasse er et væsentligt element til at sikre trivsel samt social, personlig og faglig udvikling.

Folkeskolens §17 bestemmer, at elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets begyndelse. Det betyder, at hvis antallet af elever vokser i løbet af skoleåret, medfører det ikke automatisk en deling af klassen før næste skoleårs begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan jf. §17, stk. 1 tillade et højere elevtal i særlige tilfælde, dog ikke over 30 ved skolestart efter sommerferien.

Fra skoleåret 24/25 vil elevtallet på 0. årgang ikke overstige 26 elever. Vores delta klasser overstiger ikke 16 elever.

Formål

  • Vi har årgange med klasser, der fungerer godt fagligt og socialt, såvel sammen og hver for sig, som fundament for trivsel og læring.

     

  • Vi har mangfoldige klasser, da dette skaber det bedste grundlag for kammeratskab og samarbejdsmuligheder inden for klassen.

     

  • Vi ønsker at fremme den faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling i elevgruppen som helhed.

     

  • Vi ønsker at fremme elevernes livsduelighed, ved at støtte dem i at indgå i nye situationer i et trygt miljø. Eleverne får mulighed for at skabe nye relationer og fællesskaber i trygge rammer

     

  • Vi udnytter skolens ressourcer optimalt for at skabe den bedste trivsel og læring for alle skolens elever.

     

  • Vi tilstræber en ligelig fordeling af antal elever i klasserne, samt en ligelig fordeling af køn

 

  • Vi modtager elever fra Nørholm Skole til vores udskoling, som vi skal tilbyde gode forudsætninger for at blive en del af fællesskabet på årgangen.

Årgangsfællesskab

  • På alle årgange har vi et fokus på at styrke årgangsfællesskaberne ved at arbejde i hold på tværs af årgangen og have fælles aktiviteter for den samlede årgang. Dette for at have en tryghed og et fællesskab på hele årgangen, og give skolen mulighed for at opleve den enkelte elev i forskellige kontekster og læringsfællesskaber.

Klassedannelser på Gl. Hasseris Skole sker altid

 

  • Når eleverne indskrevet i 0. klasse skal fordeles i klasser ved skolestart

     

  • Klassedannelser på 7. årgang*

 

*Der er endnu ikke taget stilling til, om dette også gælder for Delta-klasserne.

Klassedannelser på Gl. Hasseris Skole kan forekomme

 

  • Hvis elevtallet på årgangen falder, kan det bevirke, at klasser lægges sammen, da der som regel ikke er økonomi til at fastholde klasser med for få elever. Det modsatte kan også være gældende.

     

  • På baggrund af sociale, faglige og/eller pædagogiske overvejelser på en samlet årgang. Det vil altid ske efter længerevarende, grundige overvejelser og pædagogisk arbejde med eleverne.

  • For de årgange, hvor der har været nye klassedannelser inden 7. klasse, vil der foretages en vurdering af, om det skal ske igen til 7. klasse.

  • Enhver ny klassedannelse er en unik situation og vil altid foretages ud fra en helhedsvurdering foretaget af skolens ledelse, lærere og pædagoger.

Princip for klassedannelse i 0.klasse

 

  • Forældre kan ikke ønske klasse eller kammerater, men opfordres til at tage kontakt ved særlige familiehensyn (eks. tvillinger, fætre/kusiner, særlige udfordringer)

     

  • Skolen samarbejder primært med distrikts børnehaverne omkring overgangen til skolen

 

  • Såfremt flere børn kommer fra samme børnehave, tilstræbes det, at hvert enkelt barn får en relation fra børnehaven med i sin klasse.

     

  • Klasserne dannes og meldes ud samtidigt på AULA og med brev i forældrenes e-boks ultimo maj

Princip for klassedannelse i 7.klasse

 

  • I foråret i 6. klasse, inviterer vi eleverne fra Nørholm til at deltage i fællesskabende aktiviteter – f.eks. brætspil dag og sportsdag før sommerferien.

     

  • Elever fra 9. årgang besøger 6. klasserne og fortæller om deres oplevelser med deres klassedannelser.

     

  • De nye klasser laves i samarbejde mellem afgivende team, hvor der også gives grundige overleveringer på alle børn. Der afholdes også et overleveringsmøde med lærerteamet på Nørholm Skole inden klassedannelserne

     

  • De nye klasser meldes ud samtidigt via Aula på en given dato. Dette vil være torsdag kl. 17, så eleverne får de nye klasser hjemme, og de mødes i løbet af fredagen i de nye klasser på skolen. Eleverne fra Nørholm inviteres også denne dag.

     

    Ønsker

    Der afholdes individuelle elevsamtaler, hvor der tales om, hvilke tanker eleven selv har i forhold til den nye klasser, dette kan eks. være i forhold til interesser, kontaktflader og sociale relationer. Der er mulighed for at komme med 3-5 ønsker på kammerater, man ønsker at komme i klasse med til disse samtaler. Dette noteres af teamet. Skolen bestræber sig på at opfylde minimum et af disse ønsker. Efter elev samtalerne afholdes skole/hjem samtaler i foråret op imod de nye klassedannelser. Her afsættes 20 min til samtalen, så der er tid til at tale om evt. særlige opmærksomheder omkring det enkelte barn.

     

    Der laves altså ikke længere en skriftlig ønskeseddel hjemmefra som hidtil.

     

    Efter den nye klassedannelse

  • De nye klasser vil have tid sammen inden sommerferien – her vil også de nye lærere deltage.

 

  • Efter sommerferien vil der være planlagt særlige fællesskabende aktiviteter for at eleverne lærer hinanden og lærerne godt at kende.

  • Der afholdes individuelle elevsamtaler 3 og 6 måneder efter de nye klassedannelser, for at sikre, at der tales med alle elever om deres trivsel i de nye konstellationer.

Princip for ekstraordinære klassedannelse

 

  • Ved ekstraordinære klassedannelser inddrages forældre på den pågældende årgang så tidligt i forløbet som muligt, og inviteres til et forældremøde, hvor processen for de nye klassedannelser gennemgås.

Gældende hvis det sker mellem 1.-5. klassetrin

 

  • Det tilstræbes, at hver enkelt elev får en tryg relation med i den nye klasse. Dette er en vurdering, som teamet omkring årgangen foretager.

 

  • Der afholdes skole/hjem samtaler i foråret op imod de nye klassedannelser. Her afsættes 20 min til samtalen, så der er tid til at tale om evt. særlige opmærksomheder omkring det enkelte barn.

 

  • De nye klasser laves af det afgivende team, hvor der også gives grundige overleveringer på alle børn. Der laves ikke en ønskeseddel.

 

  • De nye klasser meldes ud samtidigt via Aula på en given dato. Dette vil som udgangspunkt være torsdag kl. 17, så eleverne får de nye klasser hjemme. I løbet af fredagen mødes de i de nye klasser på skolen.

 

Efter den nye klassedannelse

 

  • De nye klasser vil have tid sammen inden sommerferien – her vil også de nye lærere deltage.

 

  • Efter sommerferien vil der være planlagt særlige fællesskabende aktiviteter for at eleverne lærer hinanden og lærerne godt at kende.

 

  • Der afholdes forældremøde umiddelbart efter sommerferien

 

  • Der afholdes individuelle elevsamtaler 3 og 6 måneder efter de nye klassedannelser, for at sikre, at der tales med alle elever om deres trivsel i de nye konstellationer. Dette for at kunne sætte ind med trivselsmæssige indsatser så tidligt som muligt, hvis nogle elever ikke trives.

Skolens ansvar

  • Skolen er ansvarlig for ovenstående processer

Forældres ansvar

Forældrene har en særlig opgave i forhold til at danne relationer i den nye forældregruppe for at skabe de bedste rammer for en god kommunikation og kultur i forældregruppen. Eksempler på dette er:

  • Deltagelse i årgangsforældreråd, så der i dette regi kan laves fællesskabende aktiviteter for årgangen

  • Fastholdelse af “Den gode klasse”

Forældrene forventes at bakke op omkring de valg, skolen træffer i forbindelse med dannelse af de nye klasser, og tale det op derhjemme.

Bestyrelsens ansvar

  • Bestyrelsen er ansvarlig for at formål og udbytte omkring klassedannelserne løbende evalueres.

Elevernes ansvar

  • At give deres stemme til kende

  • Være ordentlige over for deres kammerater i processen

Dokumenter