Sådan gør vi - Valgfag

Eleverne skal have valgfag fra 7.-9. klasse. Det vejledende timetal for valgfag er på 60 undervisningstimer (klokketimer) om året svarende til to ugentlige lektioner.

7. og 8. årgang

Et bredt politisk flertal har, med virke fra skoleåret 19/20, vedtaget at styrke praksisfagligheden i folkeskolens ældste klasser. Det er besluttet at indføre et to-årigt obligatorisk praktisk/musisk valgfag, som afsluttes med en prøve i 8. klasse. Dette indfases fra 7. årgang 19/20. Prøven indgår i beregningen af, om eleverne har bestået folkeskolens afgangseksamen.

9. årgang

På 9. klassetrin udbydes valgfag samlet for årgangen i skoleåret 20/21. Det betyder i praksis, at årgangen har valgfag sammen på tværs af klasserne. Valgfagene udbydes halvårligt, og der sigtes mod en varieret og alsidig palette.

Der er ikke på forhånd givet et overordnet maksimum elevtal pr. fag, da det optimale elevtal vil variere fagene imellem.

Denne struktur giver mulighed for flere valgmuligheder for den enkelte elev.

9. årgangseleverne tilbydes herudover at deltage i henholdsvis Hasseris Gymnasium og UngAalborgs Talenthold, såfremt de vurderes at matche profilerne.

Hvilke valgfag kan der vælges imellem?

Praksisfaglige valgfag handler om at være opfindsom og kreativ og kunne omsætte metoder og
teorier til konkrete produkter. Alle skoler i Danmark skal tilbyde valgfaget

• Håndværk og design

Desuden tilbyder Gl. Hasseris Skole følgende øvrige praktiske valgfag:

• Madkundskab
  • Billedkunst

Man binder sig for valgfaget i to år.

På Gl. Hasseris Skole skal vi desuden tilbyde frivillige valgfag, der er placeret udenfor skoletiden. Hvis I er interesseret i dette, skal I
henvende jer til skolens ledelse, så vi kan drøfte, hvilke muligheder der er.

Prøve i 8. klasse

De obligatoriske, praktiske valgfag (håndværk og design, madkundskab og billedkunst) afsluttes
med en prøve i 8. klasse. Prøven indgår i elevernes 9. klasses eksamensbevis, og karakteren
tæller med i elevernes gennemsnitlige karakterberegning, som har indflydelse på elevernes
videre uddannelsesforløb. Dette er ny praksis fra Undervisningsministeriet og gælder alle
kommende 7. klasser i Danmark fra skoleåret 2019-2020.

Video omkring valgfag på Gl. Hasseris Skole