Gl. Hasseris Skole Logo

Princip for forældresamarbejde

Formelle rammer/Lovtekst

Folkeskolens formål kapitel 1

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Værdier i samarbejdet

Vi arbejder altid ud fra vores fælles børnesyn: “Alle børn gør det godt, hvis de kan”

Skole/forældre - og forældre/forældre møder hinanden med respekt, tillid og ordentlighed. Vi skal ALTID have et fælles fokus på at hjælpe alle børn i et respektfuldt samarbejde.

På Gl. Hasseris Skole arbejder vi med denne definition af kerneopgaven:

Med fokus på faglighed og trivsel, ønsker vi, gennem forpligtende læringsfællesskaber – at give alle børn mulighed for deltagelse, så de kan udvikle sig til livsduelige mennesker

For at vi kan lykkes med denne, er børnene afhængige af, at skole og hjem samt forældrene imellem indgår i et gensidigt forpligtende samarbejde.

Trivselsråd

Det er besluttet, at forældrerådene i klasserne fremover bliver til trivselsråd. Trivselsrådene faciliterer sociale aktiviterer, understøtter klassefællesskabet og inddrages af skolen i arbejdet med klassens trivsel

Skolens ansvar

• Rettidig og klar kommunikation - dette vil blive uddybet i et princip omkring kommunikation

• Udsender månedsnyt, hvor der vil være relevant og overordnet information til alle forældre

• Forældrene er en vigtig medspiller for skolen, og forældrene inddrages, når skolen vurderer, det giver mening.

• Faciliterer at trivselsrådene kommer godt fra start, og sætter tydelige rammer for opgaverne, der ligger ved trivselsrådene.

• Skolen inviterer til skole/hjemsamtaler, behovssamtaler samt forældremøder. Dette vil blive uddybet i princippet omkring kommunikation.

Forældres ansvar

• Anerkender og respekterer lærernes og pædagogernes faglighed. Er man uenig i noget eller uforstående over for noget, der sker på skolen, opfordres man til at spørge med nysgerrighed og i en ordentlig tone.

• Det forventes, at man som forældre deltager i møder og aktiviteter omkring sine børn

• Husk vigtigheden i, at man som forældre er den “usynlige klassekammerat”

• Tag kontakt til andre forældre, hvis noget er svært mellem børnene og mød altid andre forældre med nysgerrighed.

• Tag kontakt til skolen ved tvivl. Skolen kan kun handle på det, de ved. Det er altid muligt at bede om en behovssamtale. Ved kontakt til skolen, kontaktes teamet altid først, og herefter afdelingsleder og skoleleder.

• Hav forståelse for, at der ikke kan informeres omkring alt - individuelle indsatser er ikke til fælles drøftelse

Dette kan vi forvente af hinanden

• Vi kontakter hinanden direkte, og har tillid til hinandens intentioner - vi gør alle det bedste, vi kan

• Vi taler ordentligt og i en god tone til hinanden - og om hinanden og hinandens børn

• Vi møder hinanden med forståelse og åbenhed

• Alle siger altid “godmorgen” og “hej” til alle, man møder på skolen.