Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Gl. Hasseris Skole Logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde på Gl. Hasseris Skole 25/8-2021

Skolebestyrelsesmøde på Gl. Hasseris Skole.

Dato og tidspunkt: Onsdag den 25. august 2021, Kl. 17.00-19.00.

Deltagere: Søren Eriksen, Özkan B. Köksal, Christina Aviaja Kær, Annette Nørgard Svensson, Christina Faber-Espensen, Kim Nygaard, Jacob Falkner Larsen, Marianne Karlsen, Lotte Fischer Danielsen, Dorte Saugstrup

Suppleant: Alex Tostrup, Jens Harder Larsen, Katrine Ørvad Jensen

Mødeleder: Annette Nørgard Svensson

Referent: Skolens ledelse

Afbud: Helle Rossell Bols, Søren de Lasson, Mathias Holmgaard

Næste møde: 29/9-2021

Punkt 1 – Godkendelse af referat

  • Referatet blev godkendt.

Punkt 2 - Orientering ved formanden

  • Annette nævnte den flotte artikel om den gode trivsel og lave elevfravær på Gl. Hasseris Skole, der var blevet bragt i uge 32 i Nordjyske.
  • Bestyrelsen diskuterede, om man ville ændre i forretningsordenen for bestyrelsen ved at skrive ind, at bestyrelsen konstituerer sig hvert år. Bestyrelsen blev enige om, at man konstituerer sig hver andet år.
  • Tirsdag den 14. september kl. 17.00-19.00 er skolebestyrelsesmedlemmerne inviteret til temaeftermiddag med skoleudvalget.

Punkt 3 – Nyt fra elevrådet

  • Punktet vedr. elevrådet udgår.

Punkt 4 – Orientering ved skolens ledelse

  • Processen omkring ansættelse af teknisk serviceleder er sat i gang. Der er udvælgelse af ansøgere torsdag den 16/9-2021. 1. ansættelsessamtale er mandag den 20/9-2021 fra kl. 15.00 og 2. ansættelsessamtale er torsdag den 23/9-2021 fra kl. 15.00.
  • Punkter til næste skolebestyrelsesmøde bliver bl.a. skolehjemsamarbejde og kommunikation, klasseryst samt DELTA.
  • Henholdsvis lærerne og pædagogerne er begyndt at holde Ugens Kvarter, hvor alle er samlet på tværs af afdelinger.
  • Der har været en god start på det nye skoleår. Renovering af lokaler har dog fyldt på enkelte årgang og bevirket, at nogle klasser har været nødt til at flytte rundt.

Punkt 5 – Coronastatus

  • Testningen på skolen fungerer overordnet fornuftigt.
  • Når ledelsen får spørgsmål ringes der ofte til forvaltningens corona-hotline, så der træffes de bedst mulige beslutninger.
  • Der har været et par tilfælde af COVID-19 smittet elever efter sommerferien, men der har ikke været nære kontakter på skolen.
  • Generelt er det meget positivt, at det hele er blevet mere normalt igen.

Punkt 6 – Mødedatoer kommende skoleår for bestyrelsen

  • Datoerne bliver som følgende: den 29/9, 3/11, 8/12 (med julemad), 26/1 + årsberetning efter møde, 9/3, 27/4, 8/6.
  • Jacob indkalder i kalenderen.

Punkt 7 – Måltidspolitik

  • Måltidspolitikken for Aalborg Kommunes skoler blev gennemgået.
  • Status for skoleboden er, at man igen er begyndt at sælge mad. Ind til videre bliver der solgt sunde sandwich.
  • Gl. Hasseris Skole og Aalborg KFUM fodbold har indledt nogle indledende drøfter vedr. et evt. samarbejde om driften af skoleboden, der skal levere lækre og ernæringsrigtige måltider i både skole og Aalborg KFUM. Bestyrelsen blev orienteret om, hvor langt man er i processen, og ind til videre synes bestyrelsen, at projektet lyder rigtig spændende. Det blev bl.a. nævnt, at det er vigtigt at inddrage elevrådet i den fremadrettede proces.

Punkt 8 – Trafiksituationen omkring Mester Eriks Vej

  • Ledelsen kom med et kort oplæg omkring trafiksituationen på Mester Eriks Vej, som bl.a. var blevet til efter dialog med medarbejdere samt flere forældre på skolen. Gl. Hasseris Skole er udfordret som en del andre byskoler, da vejnettet ikke er bygget til den trafik, der i dag er omkring skolen.
  • Det er en stor udfordring, at bilerne parkerer i zonerne i de tidsrum, hvor man ikke må parkere, og desuden kører mange biler også mere end de tilladte 30 km/t.
  • Skolebestyrelsen diskuterede forskellige muligheder for at forbedre den trafikale situation omkring skolen. Der blev aftalt, at der skal arbejdes vedvarende med udfordringerne, og det skal lægges ind i et årshjul, at arbejde med udfordringen minimum en gang om året. Bl.a. blev det også aftalt at lave en kort plan – mellemlang plan – lang plan. Til at bistå med dette arbejde blev det foreslået at tilknytte en højtuddannet virksomhedspraktikant. Ledelsen arbejder videre med denne mulighed.

Punkt 9 – Drøftelse omkring frihedsgrader

  • Ledelsen kom med et oplæg omkring de udvidede frihedsgrader som Aalborg Kommunes skoler har fået mulighed for at iværksætte.
  • Det blev aftalt, at bestyrelsen vil arbejde med en ny frihedsgrad på hvert af de kommende bestyrelsesmøder. Til dette møde blev der diskuteret kompetencedækning.
  • Det blev aftalt at fravige målet om fuld kompetencedækning. Når man skal ansætte en ny lærer, bliver det op til ansættelsesudvalget at vurdere, om den rette personlighed f.eks. er vigtigere end de rette linjefagskompetencer. Dog skal der ske en hensyntagen til, at læreren der skal ansættes til et af de store fag på skolen, har de nødvendige linjefagsmæssige kompetencer.

Punkt 10 – Eventuelt

  • Intet til eventuelt.