Sådan gør vi - Skole-hjemsamarbejde

”folkeskolen skal i samarbejde med forældrene…”
Sådan lyder den første sætning i §1 i folkeskoleloven. Børnenes skolegang bygger på et samarbejde mellem skole og forældre. Et samarbejde hvor begge parter har forventninger til hinanden.

Det gode skole-hjemsamarbejde er en forudsætning for trivsel og læring hos det enkelte barn, hvorfor vi naturligvis vægter dette samarbejde meget højt.

De enkelte årgange starter fælles op med forældremøder i september og oktober. Til mødet deltager nærmeste leder. Der er to forældremøder pr. klasse, pr. år. Disse ligger fortrinsvist på onsdage mellem kl. 16 og 18.

”Den gode klasse”, som klasseforældrerådene planlægger og indkalder til, placeres fortrinsvis på onsdage i tidsrummet 16-17.30. Lærer og/eller pædagog kan inviteres med til disse møder. Det pædagogiske personale kan deltage indtil kl. 17.00. Vi opfordrer til, at forældrerådet indkalder til ”Den Gode Klasse” mindst 2 gange pr. skoleår.

Det enkelte årgangsteam giver en melding til forældrene om, hvordan ordinære skole-hjemsamtaler bliver afviklet, ligesom de giver forældrene en melding om, hvornår og hvordan der er mulighed for behovssamtaler og/eller telefonisk kontakt.

Hvis ikke andet taler herfor, deltager eleverne i skole/hjemsamtalerne gennem hele skoleforløbet.

Plan for skole-hjemsamtaler:

• 0.årgang: To årlige skole-hjemsamtaler.
  • 1.årgang: En årlig skole-hjemsamtale om efteråret, hvor temaet er: ”Fortæl om dit barn” samt barnets rolle i den nye afdeling.
  • 2.årgang: Én årlig skole/hjemsamtale.
  • 3.årgang: Én årlig skole/hjemsamtale. Denne placeres som udgangspunkt om foråret med fokus på det kommende skifte til mellemskolen.
  • 4.årgang: Én årlig skole-hjemsamtale om efteråret, hvor temaet er: ”Fortæl om dit barn” samt barnets rolle i den nye afdeling.
  • 5.årgang: Én årlig skole-hjemsamtale.
  • 6.årgang: Én årlig skole/hjemsamtale. Denne placeres som udgangspunkt om foråret med fokus på det kommende skifte til udskolingen.
  • 7.årgang: Én årlig skole-hjemsamtale om efteråret, hvor temaet er: ”Fortæl om dit barn” samt barnets rolle i den nye klasse.
  • 8.årgang: Én årlig skole-hjemsamtale i januar, hvor temaet er: ”Det hele barn” herunder kompetencer og karakterer.
  • 9.årgang: Én årlig skole-hjemsamtale ved efterårsferien, hvor temaet er: ”Næste år samt slutspurten”.

På alle årgange kan behovssamtaler holdes udover de planlagte skole-hjemsamtaler. En behovssamtale er en samtale som lærere/pædagoger og/eller forældre kan bede om. Behovssamtaler kan afholdes på det tidspunkt, hvor det giver mest mening i forhold til den enkelte elev. Behovssamtaler er derfor fleksible både i indhold og tid.

Man har som forældre altid mulighed for at efterspørge en behovssamtale og denne forespørgsel vil blive efterkommet.

Opstår der akut behov for kontakt, ringes der til kontoret på telefon: 99 82 40 00.