Sådan gør vi - Lektier

Der er ikke afsat et specifikt antal timer til faglig fordybelse og lektiehjælp. Loven angiver, at det er op til den enkelte skole at vurdere behovet for antallet af timer til faglig fordybelse og lektiehjælp.

Som udgangspunkt foregår al undervisning i skoletiden, hvorfor der – som udgangspunkt – ikke gives ”dag-til-dag-lektier” i fagene. Dog kan det være nødvendigt at færdiggøre de opgaver, som eleven ikke blev færdig med i skoletiden.

I forbindelse med forventningerne mellem skole og hjem drøftes og aftales omfang af træningsaktiviteter, som fortsat skal foregå i hjemmet. Eksempelvis daglig læsning, færdighedstræning i matematik, se og læse nyheder, værdidrøftelser mm.

Specielt i udskolingen, men også på andre klassetrin vil der være afleveringsopgaver, der skal laves i hjemmene. Ligeledes vil nogle fag kræve forberedelse hjemme (f.eks. læsning af tekster), så eleverne er forberedt til undervisningen.

På Gl. Hasseris Skole er den understøttende undervisning primært integreret i den fag-faglige undervisning. Dette betyder, at der både er tid til at afholde den fag-faglige undervisning og tid til at arbejde med de opgaver, som eleverne skal løse, inden for elevernes tilstedeværelsestid.