Sådan gør vi - læsestrategi

På Gl. Hasseris har vi en rød tråd i arbejdet med læsning, gennem hele skoleforløbet. Dette har vi for at minimere læringstab gennem skoleforløbet, fordi vi tror på at læsning er fundamentet for alle fag, samt fordi læsning har mange udtryk, herunder faglig læsning, skønlitterær læsning mm.

Tegnene, på læring for den enkelte elev kan være:

• Endnu bedre resultater i læsestandpunkter
  • Bedre forudsætninger for videre uddannelse
  • Øget indre motivation ift. læsning

Vi arbejder med faglig læsning i alle fag og har bl.a. 5 separate læsedage om året. Disse dage er fordelt på forskellige faggrupper.

Vores pædagogiske læringscenter (PLC), inkl. læsevejledere har fokus på at initiere forskellige minikurser og supervisere lærerne i alle fag.

Vi arbejder med at ensarte undervisningsmidler, specielt i forhold til læsning, så eleverne også oplever ”en rød tråd” i dette arbejde.

Overordnet set arbejder vi på at motivere og fastholde elevernes lyst til læsning.

Forventninger til forældre

Vi forventer, at forældrene bakker op om læsning. Vi forventer læseaktiviteter hjemme for ”Sådan gør vi” på Gl. Hasseris Skole 0. til 3. klasse svarende til 15 minutter om dagen. For 4. - 9. klasse forventer vi læseaktiviteter svarende til 20 minutter om dagen. Forskning viser, at de elever, der læser meget, bliver markant bedre læsere.