Gl. Hasseris Skole Logo

Sådan gør vi - DELTA

Med opstart fra skoleåret 2020-2021 har vi fået DELTA klasserække på Gl. Hasseris Skole. DELTAklasser i Aalborg Kommune er en ny måde at danne skoleklasser, hvor distriktselever og elever med autisme eller autismelignende vanskeligheder går i samme klasse. Eleverne indgår med lige deltagelsesmuligheder i det samme læringsfællesskab – det er altså en almen klasse, hvor der er ekstra støtte til de visiterede elever.

I skoleåret 2020-2021 vil det være fire elever, der skal starte i 0. klasse, som PPR har visiteret til DELTA-klasser. En høj grad af struktur, forudsigelighed og voksenstøtte sikrer, at alle eleverne kan deltage og trives i klassefællesskabet. Klasserne vil fra opstarten bestå af 12 elever fra skoledistriktet og 4 elever med autisme eller autismelignende vanskeligheder, der har udfordringer indenfor socialt samspil, forestillingsevne og kommunikation. Når vi sætter eleverne sammen på denne måde, viser forskning, at det er til gavn for alle elever. Elever med specialpædagogisk behov får mulighed for at indgå i  læringsfællesskaber, hvor de kan udvikle en stærk faglighed og få styrket deres sociale kompetencer. Hele klassen får mulighed for at opleve fordelene ved at være forskellige og anerkende hinandens forskelligheder som en styrke.

DELTA-klassens, som alle omkring DELTA-klasser arbejder ud fra er:

• Alle børn gør det godt, hvis de kan
  • Alle har mod på at deltage i verden
  • Alle børn har ret til deltagelse i fællesskaber, hvor de lærer og trives
  • Hvis børn ikke lærer på den måde, vi underviser, må vi undervise dem på en måde, så de lærer

Sådan gør vi

Når vi i marts måned er afklaret på hvilke elever der starter hos os til kommende skoleår, vil vi efterfølgende bede forældrene tage stilling til hvor vidt de ønsker, at deres barn skal gå i en DELTA klasse. I klassen vil vi arbejde ud fra ovenstående værdisæt og samarbejde bredt på årgangen i holdtimer i skoletiden samt i DUS tid – for at sikre et godt årgangsfællesskab.