Sådan gør vi - Alle børn gør det godt, hvis de kan

Børnesynet i Aalborg kommunale skolevæsen hedder: ”Alle børn gør det godt, hvis de kan”. Dette børnesyn arbejder vi naturligvis også med.

Alle børn gør det godt, hvis de kan

Det betyder på Gl. Hasseris Skole at:

• Vi er nysgerrige på børns kompetencer
  • Alle børn oplever stærke læringsfællesskaber
  • Alle børn har en god relation til mindst én voksen

På Gl. Hasseris skole arbejder vi med børnesynet på vores pædagogiske møder og forsamlinger, for at gøre børnesynet til vores fælles sprog.

Med udgangspunkt i dette børnesyn betyder eksempelvis uhensigtsmæssig adfærd, at børnene ikke kan gøre det bedre under de forhåndenværende omstændigheder. Vores opgave som ansvarlige voksne bliver at ændre omstændighederne og derved give børnene nye muligheder for at gøre det godt. Når vi tænker, at børn gør det godt, når de kan, er det således os som voksne, der tager ansvaret og må finde nye veje.

Med dette fælles børnesyn bliver alle børn mødt af ansvarlige, professionelle voksne i deres hverdag på Gl. Hasseris Skole.

Et fælles sprog skal minimere forskellene i vores pædagogiske tilgang til alle elever, ligesom vi vil skabe ensartethed og en rød tråd i elevernes skolegang, fra start til slut.